[WSMDiscuss] ES / EN Fwd: Los movimientos en la pandemia / The movements in the pandemic (Raúl Zibechi)

Jai Sen jai.sen at cacim.net
Thu Apr 2 22:13:31 CEST 2020


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Thursday, April 2, 2020

Viruses in movement…, Those below in movement…, Latin America in movement…

From Abya Yala / Latin America :

Los movimientos en la pandemia

The movements in the pandemic

Raúl Zibechi

            Thanks, Rogério, for posting this…; thank you Raul, for writing this.

            In solidarity,

            JS

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> From: Rogério Haesbaert <rogergeo at uol.com.br>
> Subject: {Ubuntu} Los movimientos en la pandemia - Raúl Zibechi
> Date: April 2, 2020 at 11:59:13 AM EDT
> To: "crisis-de-civilizacion-y-paradigmas-alternativos at googlegroups.com" <crisis-de-civilizacion-y-paradigmas-alternativos at googlegroups.com>
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https://desinformemonos.org/los-movimientos-en-la-pandemia/ <https://desinformemonos.org/los-movimientos-en-la-pandemia/>
 
Los movimientos en la pandemia

Raúl Zibechi

2 abril 2020



“Hay tiempos de luchar, hay tiempos de paz y de guerra, hay tiempos de epidemias”, explica Dilei en una comunicación por wasap. La militante del Movimiento Sin Tierra (MST) del estado de Paraíba, nordeste de Brasil, explica cómo están enfrentado la situación. En los campamentos y asentamientos decidieron que las personas no salgan ni entren, que no vayan a las ciudades y que se concentren en la salud y en la producción de alimentos.

“La población va a necesitar mucha comida en los próximos tiempos”, asegura Dilei, por lo que el MST propondrá a los gobiernos que compren parte de su producción para abastecer hospitales y otras urgencias. En Pernambuco y en Maranhão, el MST reparte alimentos a la población que vive en la calle y en varios estados ofrece sus espacios como hospitales de campaña.

Los movimientos de carácter rural, indígenas y campesinos, optaron por bloquear el ingreso de personas, ya que necesitan aislamiento para frenar los contagios.

Las organizaciones que forman parte de la CONAIE (Confederación de Nacionalidades Indígenas del Ecuador) decidieron el cierre de las comunidades y la activación de las guardias indígenas, la suspensión de las ferias y la elaboración de protocolos para enfrentar la pandemia. El autoaislamiento es un derecho de las 14 nacionalidades y 18 pueblos indígenas del Ecuador, como se reconoce en la Constitución y como están haciendo las comunidades.

En el sur de Colombia, los cabildos que integran el Consejo Regional Indígena del Cauca (CRIC) tomaron medidas similares. El 27 de marzo del 2020, el cabildo indígena del pueblo Totoroez emitió una resolución por la que se restringe el paso a la población civil que venga de otros sectores, para “mantener la armonía física, mental y espiritual, previniendo la llegada y propagación de la pandemia covid -19”.

En general, los pueblos originarios no necesitan de la policía para mantener el orden, ya que cuentan con sus guardias comunitarias.

Se trata de un camino similar al que anunció el EZLN al cerrar los caracoles el 16 de marzo. En un comunicado que declara la “alerta roja”, llama a los cuidados sanitarios colectivos y pide “no perder el contacto humano” sino cambiar sus formas.

En la zonas rurales de nuestra América Latina, campesinos y pueblos originarios y negros que tienen control territorial, pueden tomar la opción de cerrar sus espacios, sabiendo que tienen las condiciones para vivir durante cierto tiempo de la producción propia de alimentos, en algunos casos orgánicos, como están haciendo los zapatistas.

El gran desafío para los movimientos, es la ciudad, donde se conjugan las diferencias de clase y el Estado está muy presente. No es lo mismo el encierro para las clases medias, en viviendas cómodas y acondicionadas para las cuatro estaciones, que en las casas precarias de los barrios populares, donde las familias viven hacinadas, con frío o calor extremos, sin saneamiento y con pocos alimentos. Las clases medias tienen un computador por persona; entre los más pobres, puede haber uno o ninguno.

En Montevideo se han formado decenas de ollas populares en los barrios, entre 70 y cien, con aportes de los sindicatos y los vecinos. Algunos sindicatos llevan bandejas con comida y bolsas a los barrios, mientras otros buscan la instalación de ollas autogestionadas, de las cuales existen un puñado.

Pablo Elizalde, del sindicato de judiciales, ensaya una reflexión lúcida, fruto de su vivencia estos días en los barrios más pobres: “Las políticas sociales provocaron la pérdida de los referentes barriales y ahora el único referente es la institución”. Pero la institución es fría, distante, sólo entiende de números, no es capaz de cuidar, no puede fraternizar.

Desde la favela Maré, en Rio de Janeiro, Timo explica las dificultades para lavarse las manos en zonas donde no hay agua; donde no hay costumbre de consumir productos agroecológicos, que su pequeño grupo (Roça, que procesa cerveza artesanal y entrega canasta de productos orgánicos) se empeña en repartir a unas cuantas familias.

“Las dinámicas de la favela para enfrentar una ocupación militar violenta o un virus, no son tan diferentes”, dice Timo del otro lado del teléfono. Ahora se suspendieron las ferias agroecológicas de los campesinos, con lo que todo se complica. Acordamos que una de las grandes dificultades son los varones, que se creen inmunes. Concluimos que cada varón es un pequeño Bolsonaro, autoritario, violento, que mira al resto desde arriba.

En la Paz, la casa de Mujeres de Creando, “Virgen de los Deseos”, decidió abrir su espacio para 12 mujeres, niños y niñas bolivianas varados en la frontera para que hagan su cuarentena, señala la carta de María Galindo.

En las ciudades argentinas los comedores (decenas de miles creados desde las parroquias hasta los movimientos populares) están desbordados. Uno siempre se fija en lo autónomo, que suele ser pequeño. En el barrio 12 de Julio, en la periferia de Córdoba, Yaya instaló un comedor “donde comen 33 niños con la colaboración del cura del barrio y los trasumantes (miembros del colectivo de educación popular Universidad Trashumante), para dar dos veces por semana unas 50 porciones”.

Se sumaron carreros, que recogen cartón con sus carros, además de los que sacan escombro para revender, y el inmenso mundo del “cirujeo” (hurgadores que viven de los desperdicios). ¿Quién puede decirles que se queden en sus casas ante la pandemia?

En las periferias urbanas de América Latina, la palabra “teletrabajo” no existe en su vocabulario. El Estado sólo contempla a los de abajo como un problema de orden público. La solidaridad entre los pobres es lo único. Por eso los “curas villeros” abrieron sus parroquias para convertirles en almacenes de alimentos y en comedores populares. El colectivo Pelota de Trapo, que vive con niños y niñas de la calle, entrega raciones para 200 chicos cada dos días, con recursos propios.

Termino esta brevísima recorrida con la Organización Popular Francisco Villa de la Izquierda Independiente, de la Ciudad de México. Son nueve barrios/asentamientos, el mayor en Iztapalapa, La Polvorilla o Comunidad Acapatzingo, con 600 familias, y ocho más en varios distritos de la ciudad, con no menos de 50 familias cada uno.

Cerraron los barrios, trabajan por comisiones y brigadas, elaboran cubre-bocas y desinfectantes, utilizan la radio y los periódicos para comunicarse y dar instrucciones sobre sanidad y autocuidados. Lo más importante, es que decidieron “seguir organizados”, sabiendo que sin organización los de abajo no somos nada.

Están haciendo acopio de medicamentos y alimentos, montaron comedores comunitarios y atienden sobre todo a las personas más vulnerables. Mantienen sus huertos de cultivos (en plena ciudad), crearon espacios de aislamiento, promocionan comisiones infantiles y se proponen “trabajar nuestras emociones”. Saben que el agua es un problema básico, aunque en Acapatzingo tienen pozo propio y recogen agua de lluvia.

Nada de esto lo leí en la web. Es fruto de intercambios y escuchas que seguirán en próximas entregas. Si tuviera que sintetizar, diría: las y los de abajo nos necesitamos para mantener nuestras comunidades en pie, que es el modo de sostener la vida. Comunidad y fraternidad son las caricias de los de abajos.

 
 
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[Google translation :]

The movements in the pandemic

Raúl Zibechi
April 2, 2020


"There are times of fighting, there are times of peace and war, there are times of epidemics", Dilei explains in a communication by wasap [WhatsApp ? - JS]. The militant of the Landless Movement (MST) of the state of Paraíba, northeast Brazil, explains how they are facing the situation. In the camps and settlements they decided that people should not go out or enter, that they should not go to the cities and that they focus on health and food production.

"The population is going to need a lot of food in the near future", says Dilei, so the MST will propose to governments that they buy part of their production to supply hospitals and other emergencies. In Pernambuco and Maranhão, the MST distributes food to the population living on the street and in several states offers its spaces as field hospitals.

Rural, indigenous, and peasant movements chose to block the entry of people, since they need isolation to stop contagion.

The organizations that are part of the CONAIE (Confederation of Indigenous Nationalities of Ecuador) decided to close the communities and activate the indigenous guards, suspend the fairs and prepare protocols to deal with the pandemic. Self-isolation is a right of the 14 nationalities and 18 indigenous peoples of Ecuador, as recognized in the Constitution and how communities are doing.

In southern Colombia, the councils that make up the Cauca Regional Indigenous Council (CRIC) took similar measures. On March 27 2020, the indigenous council of the Totoroez people issued a resolution restricting the passage to the civilian population coming from other sectors, to "maintain physical, mental and spiritual harmony, preventing the arrival and spread of the COVID pandemic-19 ”.

In general, the indigenous peoples do not need the police to maintain order, since they have their community guards.

This is a similar path to that announced by the EZLN when closing the snails on March 16. In a statement that declares the "red alert", calls for collective health care and asks "not to lose human contact" but to change their ways.

In rural areas of our Latin America, peasants and native and black peoples who have territorial control, can take the option of closing their spaces, knowing that they have the conditions to live for a time on their own food production, in some cases organic, as the Zapatistas are doing.

The great challenge for the movements is the city, where class differences are combined and the State is very present. The confinement for the middle classes, in comfortable and conditioned houses for the four seasons, is not the same as in the precarious houses of the popular neighborhoods, where families live crowded together, in extreme cold or heat, without sanitation and with few food items. The middle classes have one computer per person; among the poorest, there may be one or none.

In Montevideo dozens of popular pots have been formed in the neighborhoods, between 70 and a hundred, with contributions from unions and neighbors. Some unions carry food trays and bags to neighborhoods, while others seek the installation of self-managed pots, of which there are a handful.

Pablo Elizalde, from the judicial union, tries a lucid reflection, the result of his experience these days in the poorest neighborhoods: "Social policies caused the loss of neighborhood leaders and now the only leader is the institution." But the institution is cold, distant, it only understands numbers, it is not capable of caring, it cannot fraternize.

From the Maré favela in Rio de Janeiro, Timo explains the difficulties of washing hands in areas where there is no water; where there is no custom of consuming agro-ecological products, that its small group (Roça, which processes craft beer and delivers basket of organic products) insists on distributing to a few families.

"The dynamics of the favela to face a violent military occupation or a virus are not that different," says Timo on the other end of the phone. Now the agro-ecological fairs of the peasants have been suspended, making everything complicated. We agree that one of the great difficulties is men, who think they are immune. We conclude that each male is a small Bolsonaro, authoritarian, violent, who looks at the rest from above.

In La Paz, the house of Mujeres de Creando, “Virgen de los Deseos”, decided to open its space for 12 Bolivian women, boys and girls stranded on the border to quarantine, says the letter from María Galindo.

In the Argentine cities the dining rooms (tens of thousands created from the parishes to the popular movements) are overwhelmed. One always looks at the autonomous, which is usually small. In the 12 de Julio neighborhood, on the outskirts of Córdoba, Yaya installed a dining room “where 33 children eat with the collaboration of the neighborhood priest and the transumants (members of the Trashumante University popular education collective), to give twice a week some 50 servings”.

Carreras were added, who collect cardboard with their cars, in addition to those who take out rubble to resell, and the immense world of “cirujeo” (rummagers who live on waste). Who can tell them to stay home from the pandemic?

In the urban peripheries of Latin America, the word ‘telework’ does not exist in their vocabulary. The State only considers those below as a problem of public order. Solidarity among the poor is the only thing. That is why the "village priests" opened their parishes to turn them into food stores and soup kitchens. The Pelota de Trapo collective, who lives with street children, delivers rations for 200 boys every two days, with its own resources.

I finish this very brief tour with the Francisco Villa Popular Organization of the Independent Left, of Mexico City. There are nine neighborhoods / settlements, the largest in Iztapalapa, La Polvorilla or Acapatzingo Community, with 600 families, and eight more in various districts of the city, with no less than 50 families each.

They closed the neighborhoods, they work for commissions and brigades, they elaborate mouthguards and disinfectants, they use the radio and newspapers to communicate and give instructions on health and self-care. The most important thing is that they decided to "continue to be organized", knowing that without organization we from below are nothing.

They are stocking up on medicines and food, setting up community canteens and serving above all the most vulnerable people. They maintain their orchards for crops (in the middle of the city), they have created isolation spaces, they promote children's commissions and they intend to “work on our emotions”. They know that water is a basic problem, although in Acapatzingo they have their own well and collect rainwater.

I did not read any of this on the web. It is the result of exchanges and listening that will continue in future installments. If I had to synthesize, I would say : We at the bottom need each other to keep our communities on our feet, which is the way to sustain life. Community and fraternity are the caresses of those who are below.


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Jai Sen

Independent researcher, editor; Senior Fellow at the School of International Development and Globalisation Studies at the University of Ottawa

jai.sen at cacim.net <mailto:jai.sen at cacim.net>
Now based in New Delhi, India (+91-98189 11325) and in Ottawa, Canada, on unceded and unsurrendered Anishinaabe territory (+1-613-282 2900) 

CURRENT / RECENT publications :

Jai Sen, ed, 2018a – The Movements of Movements, Part 2 : Rethinking Our Dance. Ebook and hard copy available at PM Press <http://www.pmpress.org/>
Jai Sen, ed, 2018b – The Movements of Movements, Part 1 : What Makes Us Move ? (Indian edition). New Delhi : AuthorsUpfront, in collaboration with OpenWord and PM Press.  Hard copy available at MOM1AmazonIN <https://www.amazon.in/dp/9387280101/ref=sr_1_2?ie=UTF8&qid=1522884070&sr=8-2&keywords=movements+of+movements+jai+sen>, MOM1Flipkart <https://www.flipkart.com/the-movements-of-movements/p/itmf3zg7h79ecpgj?pid=9789387280106&lid=LSTBOK9789387280106NBA1CH&marketplace=FLIPKART&srno=s_1_1&otracker=search&fm=SEARCH&iid=ff35b702-e6a8-4423-b014-16c84f6f0092.9789387280106.SEARCH&ppt=Search%20Page>, and MOM1AUpFront <http://www.authorsupfront.com/movements.htm>
Jai Sen, ed, 2017 – The Movements of Movements, Part 1 : What Makes Us Move ?.  New Delhi : OpenWord and Oakland, CA : PM Press.  Ebook and hard copy available at PM Press <http://www.pmpress.org/>
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