[WSMDiscuss] Fwd: {Ubuntu} DESDE EL ECUADOR PARA LOS PUEBLOS, LAS IZQUIERDAS, Y LAS MUJERES DEL MUNDO / From Ecuador To The Peoples, The Left, And The Women Of The World

francine mestrum mestrum at skynet.be
Thu Feb 11 17:23:49 CET 2021


(Español ver abajo)

Dear colleagues from Ecuador,

It is with great concern that I am following the elections and the 
situation in your wonderful country.

And that I am reading the analyzes of these elections and of what can 
follow in the second round of April.

I read that the "left is above all a mobilization in defense of life, a 
human capacity to invent and reinvent social life." I really like this 
approach. Personally, I would add some other elements, like, basically, 
the emancipation of human beings.

But I accept your definition and most of your criticisms of the Rafael 
Correa government.

I am left however with two questions:

1) Accepting the criticism on Rafael Correa, the left that is not left, 
as you say, can it be acceptable to make an alliance with the right? 
Here, I think about what happened in Bolivia, where a part of the 
radical left preferred the Anez government to the return of Evo Morales. 
And refused to acknowledge the coup. Do you think that an alliance with 
Guillermo Lasso's neoliberal right could be preferable and give better 
results than one with Andrés Arauz?

2) My second question is related to extractivism. I understand very well 
and fully accept your arguments. But what is the country going to live 
on if there is no longer mining or extensive cattle ranching? And above 
all: if we want clean energy, in the whole world, if we want cell phones 
and computers, how to produce them if there is no raw material? 
According to the World Bank, we are going to need something like 3 
billion tons between now and 2050 to be able to abandon dirty energy ... 
The demand for energy continues to grow in the world ...

I thank you very much for an answer to these questions, it would help us 
a lot, in the rest of the world, to better understand what is happening 
in Ecuador.

Francine Mestrum, Brussels/Cuernavaca

-----------------------------------------

Estimados companeros de Ecuador,

Es con mucha preocupación que estoy siguiendo las elecciones y la 
situación en su maravilloso país.

Y que estoy leyendo los análisis de estas elecciones y de lo que puede 
seguir en la segunda vuelta del mes de abril.

Leo que la ‘izquierda es sobre todo una movilización en defensa de la 
vida, una capacidad humana de inventar y reinventar la vida social’. Me 
gusta mucho este planteamiento. Personalmente añadiría algunos otros 
elementos, como, básicamente, la emancipación de los seres humanos.

Pero bueno, acepto su definición y la mayoría de sus críticas al 
gobierno de Rafael Correa.

Pero me quedo con dos preguntas:

1)Aceptando las críticas a Rafael Correa, a la izquierda que no es 
izquierda, como dicen, puede ser aceptable hacer una alianza con la 
derecha? Aquí, pienso en lo que pasó en Bolivia, donde una parte de la 
izquierda radical prefirió el gobierno de Anez al retorno de Evo 
Morales. Y se negó a reconocer que hupo un golpe. Piensen entonces que 
una alianza con la derecha neoliberal de Guillermo Lasso puede ser 
preferible y dar mejores resultados que una con Andrés Arauz?

2)Mi segunda pregunta es relativa al extractivismo. Entiendo muy bien y 
acepto totalmente sus argumentos. Pero de qué va a vivir el país si ya 
no hay minería,ni ganadería extensiva? Y sobre todo: si queremos energía 
limpia, en el mundo entero, si queremos celulares y computadores,como 
producirlos si no hay la materia prima? Según el Banco mundial, vamos a 
necesitar algo como 3 mil millones de toneladas de aquí al 2050 para 
poder abandonar la energía sucia … La demanda de energia sigue creciendo 
en el mundo …

Les agradezco muchísimo de una respuesta a estas preguntas, nos ayudaría 
mucho, en el resto del mundo, de mejor entender lo que pasa en Ecuador.

Francine Mestrum

Brussels/Cuernavaca

On 10/02/2021 16:46, Jai Sen wrote:
>
> *ES / EN*
>
> Wednesday, February 10, 2021
>
> *Abya Yala in movement…, **Ecuador in movement…, **The Left in 
> movement…, **Movements in movement…, Politics in movement…, **Ideas in 
> movement…*
>
> [A statement from Ecuador :
>
> *Desde El Ecuador Para Los Pueblos, Las Izquierdas Y Las Mujeres Del 
> Mundo*
>
> From Ecuador To The Peoples, The Left, And The Women Of The World
>
> Natalia Sierra y Napoleón Saltos por Comuna, Juan Cuvi y Alberto 
> Acosta por Montecristi Vive, Erika Arteaga y Xavier Maldonado por 
> ALAMES, Kati Alvarez y Marisol Rodríguez por Colectiva de Antropólogas 
> del Ecuador
>
>             JS
>
> fwd
>
>> Begin forwarded message:
>>
>> *From: *'alberto acosta' via Crisis de Civilización y Paradigmas 
>> Alternativos 
>> <crisis-de-civilizacion-y-paradigmas-alternativos at googlegroups.com 
>> <mailto:crisis-de-civilizacion-y-paradigmas-alternativos at googlegroups.com>>
>> *Subject: **{Ubuntu} DESDE EL ECUADOR PARA LOS PUEBLOS, LAS 
>> IZQUIERDAS Y LAS MUJERES DEL MUNDO*
>> *Date: *February 10, 2021 at 10:08:32 AM EST
>> *To: *Alberto Acosta <alacosta48 at yahoo.com <mailto:alacosta48 at yahoo.com>>
>> *Reply-To: 
>> *crisis-de-civilizacion-y-paradigmas-alternativos at googlegroups.com 
>> <mailto:crisis-de-civilizacion-y-paradigmas-alternativos at googlegroups.com>
>
>
> *DESDE EL ECUADOR PARA LOS PUEBLOS, LAS IZQUIERDAS Y LAS MUJERES DEL 
> MUNDO *
>
> La izquierda no es un sujeto, un partido, un movimiento, un gobierno 
> es una movilización humana permanente que reinventa y transforma la 
> sociedad en búsqueda de la defensa de la vida afirmando y ensanchando 
> la dignidad, la justicia y la libertad humana sin agredir a las otras 
> especies y dañar el planeta. La izquierda no está en una fórmula 
> ideológica, en un modelo de gobierno, en una teoría política, en un 
> pensador y peor aún en un hombre. La izquierda está en la capacidad 
> humana de inventar y reinventar la vida social de manera permanente; 
> en el deseo de los pueblos de ir tejiendo su destino de manera 
> autónoma, sin imposiciones coloniales, patriarcales y capitalistas; en 
> el corazón de las comunidades que cuidan sus territorios físicos y 
> subjetivos y a los seres que habitan en ellos, donde no existe una 
> división entre seres humanos y naturaleza como lo asume Occidente, 
> sino que los seres humanos son parte de un continuum que los hace ser 
> igualmente de importantes que los montes, la tierra, el agua, los 
> bosques. Además, no es en singular sino en plural porque diversa y 
> cambiante es la humanidad, porque las condiciones y contextos donde 
> esta movilización humana acontece son múltiples.
>
> El progresismo ecuatoriano fue izquierda cuando allá por el 2006 
> expresaba una movilización social que buscaba construir un destino 
> distinto al marcado por el capitalismo patriarcal y colonial imperante 
> en el Ecuador y en América Latina. Sin embargo, en el momento que al 
> contrario de expresar esa movilización social la saboteaba, la 
> asfixiaba, la perseguía, la silenciaba, dejó de ser izquierda. Cuando 
> la izquierda es conservadora deja de ser movilización y deseo social y 
> se convierte en un partido (Alianza País) en una fórmula ideológica 
> (Revolución Ciudadana) en un caudillo (Rafael Correa) que contiene y 
> destruye la resistencia y la movilización social, y detiene la 
> historia en su reinvención de mundos humanos más gratos.
>
> A diferencia de los otros países latinoamericanos, donde el 
> progresismo conservador pudo seguir como la opción de izquierda frente 
> al liberalismo conservador, en el Ecuador la movilización social de 
> las nacionalidades y pueblos indígenas, de las organizaciones 
> populares y barriales, de las mujeres feministas y de los y las 
> jóvenes ecologistas y del pueblo afroecuatoriano abrió la nueva 
> trayectoria de la izquierda en el país. La falsa contradicción entre 
> progresismo conservador y liberalismo conservador como las únicas 
> opciones fue denunciada por la fuerte presencia de la movilización 
> social en defensa de la vida expresada en las otras especies animales, 
> en los territorios de vida, en el agua, en los páramos, las culturas 
> ancestrales, el mundo campesino, en las comunidades, de la democracia 
> comunitaria, en la despenalización del aborto, en la soberanía de los 
> cuerpos y subjetividades de la mujeres, en el trabajo, en defensa de 
> la vida y en contra del capitalismo extractivo patriarcal y colonial 
> que caracterizó al gobierno progresista de Rafael Correa.
>
> No es solo a Yaku Peréz, ni siquiera al movimiento Pachakutik-CONAIE 
> lo que defendemos en este proceso electoral, es la movilización social 
> por la defensa de la vida humana y no humana, por la defensa de la 
> comunidad, del cuidado, de los territorios y sobre todo de los 
> derechos de las mujeres para decidir su vida. Existe una trayectoria 
> distinta al progresismo conservador patriarcal, colonial y 
> extractivista de Arauz, Ortega y Maduro y al liberalismo conservador, 
> patriarcal, colonial y extractivista de Lasso, Macri, Guaidó, Añez. No 
> somos blanco y negro, somos diversos colores en un espectro bello como 
> la whipala. La trayectoria de la movilización de los pueblos y 
> nacionalidades indígenas y populares que apoyan lo que Pachakutik 
> expresa en este momento tan complejo en la historia ecuatoriana.
>
> Quito, febrero 2021
>
> Agrupaciones:
>
> Natalia Sierra y Napoleón Saltos por Comuna
>
> Juan Cuvi y Alberto Acosta por Montecristi Vive.
>
> Erika Arteaga y Xavier Maldonado por ALAMES
>
> Kati Alvarez y Marisol Rodríguez por Colectiva de Antropólogas del Ecuador
>
> https://ecuadortoday.media/2021/02/09/desde-ecuador-para-los-pueblos-las-izquierdas-y-las-mujeres-del-mundo/ 
> <https://ecuadortoday.media/2021/02/09/desde-ecuador-para-los-pueblos-las-izquierdas-y-las-mujeres-del-mundo/>
>
>
> [Google translation, with one mild edit :]
>
> *FROM ECUADOR TO THE PEOPLES, THE LEFT, AND THE WOMEN OF THE WORLD *
>
> The left is not a subject, a party, a movement, a government [- it] is 
> a permanent human mobilization that reinvents and transforms society 
> in search of the defense of life, affirming and expanding human 
> dignity, justice and freedom without attacking the other species and 
> damage the planet. The left is not in an ideological formula, in a 
> model of government, in a political theory, in a thinker and worse 
> still, in a man. The left is in the human capacity to invent and 
> reinvent social life permanently; in the desire of the peoples to 
> gradually weave their destiny in an autonomous way, without colonial, 
> patriarchal and capitalist impositions; in the heart of the 
> communities that take care of their physical and subjective 
> territories and the beings that inhabit them, where there is no 
> division between human beings and nature as assumed by the West, but 
> human beings are part of a continuum that makes them be equally 
> important as mountains, land, water, forests. Furthermore, it is not 
> in the singular but in the plural because humanity is diverse and 
> changing, because the conditions and contexts where this human 
> mobilization takes place are multiple.
>
> Ecuadorian progressivism was left when back in 2006 it expressed a 
> social mobilization that sought to build a destiny different from that 
> marked by the patriarchal and colonial capitalism prevailing in 
> Ecuador and Latin America. However, the moment that, contrary to 
> expressing this social mobilization, it sabotaged it, suffocated it, 
> persecuted it, silenced it, it ceased to be left. When the left is 
> conservative, it stops being mobilization and social desire and 
> becomes a party (Alianza País) into an ideological formula (Citizen 
> Revolution) into a caudillo (Rafael Correa) that contains and destroys 
> resistance and social mobilization, and stops history in its 
> reinvention of more pleasant human worlds.
>
> Unlike other Latin American countries, where conservative 
> progressivism was able to continue as the leftist option against 
> conservative liberalism, in Ecuador the social mobilization of 
> indigenous nationalities and peoples, popular and neighborhood 
> organizations, feminist women and the young environmentalists and the 
> Afro-Ecuadorian people opened the new trajectory of the left in the 
> country. The false contradiction between conservative progressivism 
> and conservative liberalism as the only options was denounced by the 
> strong presence of social mobilization in defense of life expressed in 
> other animal species, in the territories of life, in the water, in the 
> moors, the ancestral cultures, the peasant world, in the communities, 
> in community democracy, in the decriminalization of abortion, in the 
> sovereignty of women's bodies and subjectivities, in the workplace, in 
> defense of life and against patriarchal extractive capitalism and 
> colonial that characterized the progressive government of Rafael Correa.
>
> It is not only Yaku Peréz, not even the Pachakutik-CONAIE movement, 
> that we defend in this electoral process, it is social mobilization 
> for the defense of human and non-human life, for the defense of the 
> community, of care, of the territories and above all of the rights of 
> women to decide their lives. There is a different trajectory from the 
> conservative patriarchal, colonial and extractivist progressivism of 
> Arauz, Ortega and Maduro and the conservative, patriarchal, colonial 
> and extractivist liberalism of Lasso, Macri, Guaidó, Añez. We are not 
> black and white, we are different colors in a beautiful spectrum like 
> the whipala. The trajectory of the mobilization of indigenous and 
> popular peoples and nationalities that support what Pachakutik 
> expresses in this complex moment in Ecuadorian history.
>
> Quito, February 2021
>
> *Groupings: *
>
> Natalia Sierra and Napoleón Saltos, for Commune
>
> Juan Cuvi and Alberto Acosta, for Montecristi Vive
>
> Erika Arteaga and Xavier Maldonado, for ALAMES
>
> Kati Alvarez and Marisol Rodríguez, for Colectiva de Antropólogas del 
> Ecuador
>
> https://entaciónrtoday.media/2021/02/09/desde-ecuador-para-los-pueblos-las-izquierdas-y-las-mujeres-del-mundo/ 
> <https://xn--entacinrtoday-glb.media/2021/02/09/desde-ecuador-para-los-pueblos-las-izquierdas-y-las-mujeres-del-mundo/> 
>
>
>
> ____________________________
>
> Jai Sen
>
> Independent researcher, editor; Senior Fellow at the School of 
> International Development and Globalisation Studies at the University 
> of Ottawa
>
> jai.sen at cacim.net <mailto:jai.sen at cacim.net>&jsen at uottawa.ca 
> <mailto:jsen at uottawa.ca>
>
> Now based in Ottawa, Canada,on unsurrendered Anishinaabe 
> territory(+1-613-282 2900) and in New Delhi, India (+91-98189 11325)
>
> */Check out something new/*/– including for copies of the first two 
> books below, at a discount, and much more :/*The Movements of 
> Movements <https://movementsofmovements.net/>*//
>
> Jai Sen, ed, 2017 –*/The Movements of Movements, Part 1 : What Makes 
> Us Move ?/*.New Delhi : OpenWord and Oakland, CA :PM Press.Ebook and 
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>
> Jai Sen, ed, 2018a –*/The Movements of Movements, Part 2 : Rethinking 
> Our Dance/*.Ebook and hard copy available atPM Press 
> <http://www.pmpress.org/>;hard copy only also atThe Movements of 
> Movements <https://movementsofmovements.net/>
>
> Jai Sen, ed, 2018b –*/The Movements of Movements, Part 1 : What Makes 
> Us Move ?/*(Indian edition). New Delhi : AuthorsUpfront, in 
> collaboration with OpenWord andPM Press.Hard copy available 
> atMOM1AmazonIN 
> <https://www.amazon.in/dp/9387280101/ref=sr_1_2?ie=UTF8&qid=1522884070&sr=8-2&keywords=movements+of+movements+jai+sen>,MOM1Flipkart 
> <https://www.flipkart.com/the-movements-of-movements/p/itmf3zg7h79ecpgj?pid=9789387280106&lid=LSTBOK9789387280106NBA1CH&marketplace=FLIPKART&srno=s_1_1&otracker=search&fm=SEARCH&iid=ff35b702-e6a8-4423-b014-16c84f6f0092.9789387280106.SEARCH&ppt=Search%20Page>, 
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